Kopen als hobby

The_Story_of_StuffDe donker groenen maakten in mijn ogen duurzaam leven ontzettend ongezellig. Niet vliegen, niet te veel spullen, geen auto’s en vooral niet lachen, want dan zou de wereld nog sneller vergaan. Ik vond dat onzin, minder kopen. Je moest juist andere producten kopen, die geen negatieve impact op het milieu hadden, of die rekening hielden met mensenrechten. Gemakkelijk te recyclen, gezond of heerlijk om te dragen.  

Slim, innovatief en gemakkelijk dat waren voor mij de kernwaarden van de toekomst.  Maar zo langzamerhand begin ik een beetje te veranderen. Waarom moet ik elke twee jaar een nieuwe telefoon kopen, omdat net als mijn abonnement er mee ophoudt, mijn telefoon dat ook doet? En waarom hebben modeketens elke zes weken een nieuwe collectie, die de producenten gigantisch onder druk zetten? Waarom moeten we elke keer iets nieuwers, iets beters, iets mooiers, iets meer?

Ontspullen
Ik begin een beetje moe te worden van alle spullen die ik kan kopen – duurzaam of niet – en de manier waarop we worden beïnvloed dat we er gelukkig van worden.  Komt dat omdat ik er gevoelig voor ben? Misschien? Maar ook omdat ik best weet dat het niet nodig is, niet echt nodig in elk geval en zeker niet belangrijk. Steeds meer mensen om me heen zijn aan het ontspullen. Voor mij is dat nogal een opgave, maar ik probeer de eerste stappen te zetten. Met ups and downs, dat wel.

En dat is nodig ook.  Ook al gebruiken we steeds meer duurzame producten, het zijn nog steeds meer producten. En zolang de bevolking groeit, doen de aantallen spullen dat ook. En dan kan je nog zo je best doen bij de supermarkt, of in een eerlijke modewinkel, het blijft druk geven op het milieu. Lange tijd was green marketing het toverwoord dat ook mij beïnvloedde. Niet minder, maar anders was het uitgangspunt. Het doel van marketing is om mensen te motiveren om meer te kopen Maar is marketing ook geschikt om mensen te motiveren om minder spullen te gebruiken? Dat is de vraag die Piettie en Piettie (2009) proberen te beantwoorden in een artikel: Social marketing: a pathway to consumption reduction.

De ontwikkeling rondom green marketing
Zij geven in dit artikel een mooi overzicht van de evolutie van marketing rondom  duurzaamheid.  Eind jaren ‘70 heette het ecological marketing, waarbij de nadruk lag op producten die het milieu niet belastten. In de jaren ’90 ging de discussie over andere producten kopen, niet minder en dat heette green marketing. Maar helaas; het hielp niet. En dat is eigenlijk niet zo gek, maar toen kwam social marketing en dat kon nog wel eens een oplossing zijn.

De definitie van social marketing is: it seeks to utilize tools, techniques and concepts derived from commercial marketing in pursuit of social goals ( Anderson 1995). Social marketing maakt gebruik van marketingprincipes, zoals marktonderzoek, doelgroepen en product development, maar niet gericht op meer kopen, maar gericht op maatschappelijke verandering.

De campagnes hadden als doel om mensen te stimuleren om vrijwillig hun gedrag te veranderen, weerstand te bieden, nieuwe inzichten te accepteren, of te stoppen met het gebruik van bepaalde producten, om andere mensen, groepen of de samenleving als geheel te verbeteren.

In plaats van de traditionele 4 P’s van marketing, gebruiken ze bij social marketing 4 C’s,
– customer solution, waarbij de nadruk ligt op de propositie in plaats van op het product
– customer costs of involvement in plaats van de prijs
– communication in plaats van promotie
– convenience en toegankelijkheid in plaats van de plaats

Tips voor goede social marketing campagnes 
Maar werkt het om mensen te motiveren om minder producten te kopen? Dat is lasting, want mensen kopen niet uitsluitend omdat ze iets nodig hebben, dat doen ze al jaren niet meer. Mensen kopen iets omdat ze denken dat ze het nodig hebben en marketing speelt daar een belangrijke rol in. Om marketing nu in te zaten voor het tegenovergestelde, wordt een uitdaging.  Hoe overtuig je mensen dat een levensstijl zonder veel bezit misschien veel minder stress oplevert op de korte termijn en een betere wereld op de lange termijn?

Peattie and Peattie geven een aantal tips die ondernemers kunnen gebruiken. Zo is het bij social marketing net zo belangrijk als bij gewone marketing om te weten wie je doelgroep is en welke behoefte deze heeft. Naast het stimuleren van een bepaald gedrag, gaat het ook om het behouden van dit gedrag. Het is daarom belangrijk om te weten in welke mate de doelgroep bereid is om te veranderen. Tenslotte helpt het voor bedrijven om samenwerkingen met anderen aan te gaan, waarmee bepaalde doelen worden gedeeld. Gezamenlijk heb je meer bereik en dus ook meer impact.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in social marketing en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s