Hybride organisaties lossen maatschappelijke vraagstukken op

ImageMaatschappelijke problemen zijn er genoeg. In Nederland en daarbuiten. En als je beslist om bij te dragen aan een oplossing, kan dan op verschillende manieren. Een daarvan is het starten van een hybride organisatie. Een bedrijf met een sociale missie, maar met commerciële activiteiten die inkomsten generen die ten goede komen aan het sociale doel. Denk hierbij aan microfinancieringsbedrijven.

Het klinkt te mooi om waar te zijn en volgens velen zijn deze hybride organisaties in staat om snel te groeien en veel impact te heben. Het verbaast dan ook niemand dat steeds meer goede doelen organisaties gaan ondernemen. Nu zijn ze afhankelijk van donaties, maar daardoor staan ze behoorlijk onder druk. Maar uit onderzoek blijkt dat het beeld rooskleuriger is dan de praktijk.

Julie Battilana and Matthew Lee leggen in het artikel ‘ It takes a village to raise an entrepreneur’  uit waarom dit zo is. Kort door de bocht concluderen ze dat het starten van een maatschappelijke organisatie geen actie is van een held die in zijn eentje de wereld verbetert. Het is een inspanning van velen ‘it takes a village’. Een groep met financiers, werknemers, klanten en andere betrokkenen moet klaarstaan om in te stappen als de ondernemer van start gaat. Maar alleen met een goed netwerk kom je er ook niet, want wet- en regelgeving werkt op dit moment nog niet echt lekker mee. Er zijn ook nog andere hobbels.

–       Een hybride organisatie heeft een probleem met de ‘legal’  status. Het is geen stichting, dus moet btw betalen. Maar ze verdienen daar eigenlijk niet genoeg voor. Eigenlijk zitten ze dus tussen twee vuren.

–       Een hybride organisatie levert zowel financieel – als sociaal kapitaal. Het financiele is niet genoeg voor investeerders, maar het sociale is niet meetbaar.

–       Hybride organisaties leveren producten of diensten aan mensen die het nodig hebben, maar wie is de klant? Zijn dat de mensen die ‘hulp’ ontvangen? Of de mensen die producten afnemen? De hulp ontvangende mag niet betalen voor de diensten, of in elk geval mag de ondernemer geen winst maken op deze diensten. Lastig te organiseren en uit elkaar te houden dus.

–       Hybride organisaties hebben zo veel verschillende stakeholders. Dat betekent dat niet alleen de ondernemer, of het management, daar mee moet kunnen omgaan, maar alle werknemers van de organisatie en daar is nog best wat training voor nodig.

Battilana en Lee geloven dat hybride organisaties potentie hebben voor een beter economisch systeem, waarbij sociale en economische waarde creatie centraal staat, maar die ‘village’ van mensen die deze ontwikkeling steunen moet gebouwd worden en daar is tijd en energie voor nodig. Maar om echt te groeien, zijn het vooral de praktische hobbels op de weg die genomen moeten worden. En daar heb je naast een goed product of een goede dienst ook een goede lobby organisatie voor nodig. En een lange adem.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in sociaal ondernemerschap en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s