de Geïnterviewden

Achtentwintig ondernemers en specialisten werkten mee aan dit boek. De ondernemers vertelden me over alles wat ze meemaakten vanaf het moment dat ze besloten om te gaan ondernemen. De hoogtepunten, maar ook de dieptepunten. De dilemma’s en uitdagingen. Met de specialisten sprak ik over hun vakgebied en de ontwikkelingen die zij elke dag in de praktijk zien.
Alle informatie koppelde ik aan elkaar en daar is ‘het Nieuwe Groen’ uit ontstaan. Een praktisch boek vol inspiratie en informatie van de volgende mensen.

Carine Wagener – kandidaat-notaris De Waard & Wagener notarissen
Notariskantoor De Waard & Wagener is een stadskantoor met een algemene praktijk dat het notariaat in de breedste zin van het vak uitoefent:
Familierecht, zoals testamenten, huwelijkse voorwaarden en samenlevingscontracten; Onroerend Goed bij levering van een woning en/of hypotheek; en Ondernemingsrecht, waarbij wordt geassisteerd bij de oprichting van of wijzigingen bij rechtspersonen en overige organisatievormen.
http://www.notarisgouda.nl

Charlotte de la Rambelje – senior Hill & Knowlton Nederland
Voorkeur voor een product, een bedrijf, een standpunt, een verandering. Dat is wat Hill & Knowlton met communicatie voor haar klanten bereikt. Een modern bureau met vertrouwde PR roots en ruim 40 jaar ervaring. Charlotte de la Rambelje is senior consultant. Zij adviseert klanten in allerlei sectoren op het gebied van positionering, merk- en productintroducties, issuemanagement en duurzaamheid.
http://www.hillandknowlton.nl

Dorien Pels – redacteur economie Trouw
Trouw is een krant voor mensen met idealen. De oplage schommelt rond de 100.000. Sinds ruim een jaar heeft Trouw dagelijks een pagina Duurzaamheid en Natuur. In het vaste katern de Verdieping brengt Trouw achtergronden bij het nieuws, met speciale aandacht voor religie en filosofie en onderwijs. Trouw is opgericht als verzetskrant in de Tweede Wereldoorlog, de redactie zit in Amsterdam en er werken zo’n honderd redacteuren. Dorien Pels maakte voor Trouw De Duurzame 100, de ranglijst van invloedrijke duurzame Nederlanders.
http://www.trouw.nl

Ewoud Goudswaard – directeur ASN Bank
Ewoud Goudswaard, algemeen directeur van de ASN Bank, heeft twee belangrijke drijfveren: rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid – voor klanten, medewerkers en de wereld. Zijn doel is de idealen van de ASN Bank en haar klanten voor een duurzame wereld te realiseren.
http://www.asnbank.nl

Geraldo Vallen – oprichter Jointhepipe
Jointhepipe is een non-profit organisatie die zich inzet voor een eerlijke verdeling van het drinkwater in de wereld. Met de opbrengst van de verkoop van de flesjes en de tappunten legt de organisatie waterleidingen en waterpompen aan in ontwikkelingslanden.
http://www.jointhepipe.org

Harmen van Doorn – oprichter Pifworld
Pifworld is een crowdsource platform waarbij donaties direct terechtkomen bij de door de donateur gekozen projecten. Donateurs geven individueel, maar ook met hun familie, vrienden, school of bedrijf. Via (video)nieuwsberichten worden donateurs op de hoogte gehouden van het project dat ze steunen. Door hun sociale netwerk op internet uit te nodigen om mee te helpen, kunnen ze samen het verschil maken.
http://www.pifworld.com

Igor Kluin – oprichter Qurrent
Igor Kluin werd geraakt door een documentaire over energie op televisie. Hij had geen technologische achtergrond, maar besefte wel dat er veel ging veranderen en dat hij daarin kon pionieren. Hij verkocht zijn reclame- en marketingbureau en startte het bedrijf Qurrent, een ‘community energy company’ en ontwikkelde de Qbox. Dat is een kastje dat het energieverbruik in huis optimaliseert. Het kan ook doen als router om zelf opgewekte energie te delen met buren.
http://www.qurrent.com
Foto: Martijn Beekman

Jim Bowes – oprichter GreenGrafitti®
GreenGrafitti® spuit reclameboodschappen op straten, stoepen en pleinen. Niet met verf, maar met water. Ze maken een sjabloon met een boodschap en spuiten vervolgens de straat of stoep op de gewenste plek schoon. GreenGrafitti® gebruikt geen papier, heeft geen afval en gebruikt relatief weinig water.
http://www.greengrafitti.com

Joke Bom – oprichter watMooi
watMooi is de grootste online winkel in Nederland op het gebied van duurzame mode. Mooi zijn heeft volgens watMooi te maken met zowel er mooi uitzien als je mooi voelen. Dat mooie gevoel krijg je doordat je mode draagt die gemaakt is met respect voor mens en natuur. Die twee brengt watMooi bij elkaar: mooie mode voor mooie mensen!
http://www.watmooi.nl

Jop Timmers – oprichter Design for Good
Met zijn bedrijf Design for Good vertaalt Jop goede intenties in tastbare producten, verpakkingen en diensten die ertoe doen. Commercieel succes is essentieel en gaat hand in hand met oprechte kansen voor mens en natuur.
http://www.designforgood.nl

Kees Klomp – Karmanomics
Karmanomics ontwikkelt marketing strategieën en geeft leiderschapstrainingen die expliciet geïnspireerd zijn op Boeddhistische beginselen als mededogen, liefdevolle vriendelijkheid, dienstbaarheid, opmerkzaamheid, vrijgevigheid en wederzijdse afhankelijkheid.
http://www.karmanomics.nl

Lisette Kreischer – Veggierose
Veggierose is een conceptbureau waarbij binnen elk concept duurzaam genieten met respect voor alles wat leeft centraal staat. Omdat het leven haar niet mens-, dier- en milieuvriendelijk genoeg kan zijn, haalt Lisette bij alles wat ze doet – koken, bakken, stylen, schrijven – het onderste uit de met sojamelk gevulde kan. Lisette was verkozen tot duurzaam Trendwatcher 2010.
http://www.veggierose.nl

Marcel Schuttelaar – Schuttelaar & Partners
Marcel Schuttelaar was tussen 1980 en 1995 campaigner bij milieu en consumentenorganisaties. Daarna richtte hij Schuttelaar & Partners op, een communicatie en adviesbureau (Wageningen, Brussel en Den Haag) gericht op een gezonde en duurzame wereld. Het bureau ondersteunt 150 bedrijven en organisatie die vooral werkzaam zijn in de agrofood, biobased en health sector.
http://www.schuttelaar.nl

Mark Schalekamp – ondernemer, auteur en oprichter Robin Good
In 1999 startte Mark Schalekamp Robin Good, een pionier op het gebied van maatschappelijk betrokken ondernemen. In 2011 schreef hij De Parvenu (Arbeiderspers), een roman over de val van bankier Hugo Stadman.
http://www.markschalekamp.com

Maurits Groen – oprichter mauritsgroen•mgmc
MGMC is veelzijdig en beschikt over ruim dertig jaar ervaring. Het bureau helpt met het formuleren van visie en beleid, het uitstippelen van strategieën, en het verzorgt communicatie-uitingen en evenementen. Maar het heeft ook een uitgeverij en zet samen met anderen nieuwe duurzame bedrijven op.
http://www.mgmc.nl

Mette te Velde – oprichter Strawberry Earth
Strawberry Earth inspireert jonge creatieven om duurzame keuzes te maken. Dat doen ze met hun blog en met events zoals het Strawberry Earth Film Festival en Strawberry Earth Wonderland (duurzame mode- & designbeurs). Daarnaast organiseert Strawberry Earth The Green Film Making Competition: een jaarlange competitie om de filmindustrie een duurzame impuls te geven.
http://www.strawberryearth.com

Nicolette Mak – oprichter Valid Group
Nicolette Mak startte in 1997 Valid Express. Een koeriersbedrijf voor mensen met een lastig lichaam. Vervolgens startte zij in 2009 ValidPeople, dat inmiddels bestaat uit drie bedrijfsonderdelen en een foundation. Valid Academy helpt mensen met een lasting lichaam om hun eigen kracht en talenten te ontdekken. Valid Solutions ondersteunt iedere werkgever die iemand met een lastig lichaam in dienst wil nemen, maar niet precies weet hoe dat moet. En er is de Vacaturebank. De Valid Foundation draagt op structurele wijze bij aan gelijkwaardige participatie van fysiek gehandicapten en/ of chronisch zieken op de arbeidsmarkt.
http://www.validpeople.nl

Niels Oskam – oprichter Rank a Brand
Op RankaBrand.nl worden consumentenmerken beoordeeld op hun beleid voor klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Bezoekers kunnen dagelijks stemmen met hun portemonnee! Hoe meer mensen kiezen voor de hoogst gerankte merken, hoe groter de prikkel voor bedrijven om opener, groener en eerlijker te worden.
http://www.rankabrand.nl
Foto: Peter Smith

Nils Roemen – public speaker, oprichter Durf te vragen en Waarmakerij
Als iedereen zichtbaar zou maken wat hij of zij echt wil, wordt het voor anderen een stuk makkelijker daarbij te helpen. Als iedereen zijn verlanglijst zichtbaar deelt, kan de overvloed aan beschikbare hulp eindelijk effectief gericht worden.
http://www.nilsroemen.com

Paul van Eijck – bedrijfsadviseur Kamer van Koophandel
De Kamer van Koophandel wil ondernemers verder laten komen met ondernemen. Niet alleen met een up-to-date Handelsregister waarin ze informatie over alle ondernemingen in Nederland vinden, maar ook door het aanbieden van seminars, online informatie en adviesgesprekken.
http://www.kvk.nl

Pim Betist – public speaker, consultant, oprichter Africa Unsigned en oprichter SellaBand
Pim Betist is expert op het gebied van crowdfunding en social media. Hij werd in 2010 door Management Team genoemd als een van de 25 meest creatieve mensen in Nederland. Hij is te boeken als spreker of in te huren als consultant. Met Africa Unsigned verbindt Afrikaanse muzikanten rechtstreeks met hun publiek en investeerders. Als genoeg mensen investeren, helpt Africa Unsigned de artiest om professionele opnamen te maken. De inkomsten worden gedeeld door de muzikant en de investeerders.
http://www.africaunsigned.com
http://www.pimbetist.com

Rinske van Noortwijk – oprichter Stichting GreenWish
GreenWish staat voor méér ruimte voor duurzaam initiatief. Ze moedigen mensen aan om hun duurzame ideeën uit te voeren. Als mensen doen wat ze werkelijk belangrijk vinden, zijn ze enorm gedreven. Het is deze kracht die duurzame ontwikkeling echt zal versnellen. GreenWish adviseert de overheid, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven in wat zij kunnen betekenen voor initiatieven én omgekeerd.
http://www.greenwish.nl

Sandra van Kampen – programmamanager Urgenda
Urgenda is de actieorganisatie voor innovatie en duurzaamheid, die Nederland sneller duurzaam wil maken. Dat doet ze met concrete acties, door middel van inspirerende icoonprojecten. Maar vooral door samen met bedrijven, particulieren en overheden de duurzame beweging in Nederland steeds groter te maken.
http://www.urgenda.nl

Sanne Vroom – oprichter Timu Kota
Timu Kota is een projectorganisatie voor jongeren en studenten tot 30 jaar.
Door middel van theater, reizen, projectdagen en workshops creëert Timu Kota met hen draagvlak voor de millenniumdoelen en een mooiere wereld.
http://www.timukota.nl

Thomas Vaassen – oprichter Realize! en The Hub Nederland
Realize! is een organisatieadviesbureau dat innovatieve MKB-bedrijven begeleidt in de groei van markt-uitdager naar marktleider.
The Hub is een wereldwijde constellatie van hotspots voor sociale innovatie waarbij inmiddels meer dan 5000 ondernemers in 25 steden zijn aangesloten.
http://www.realize.nl
http://www.the-hub.net

Wim Bartels – partner Sustainability Services KPMG
KPMG Nederland maakt deel uit van het internationale KPMG-netwerk, wereldwijd toonaangevend in audit, tax en advisory. KPMG Sustainable Services werkt voor grote multinationals en helpt ze hun duurzaamheid en de verslaglegging daarover te verbeteren. Niet alleen in cijfers, maar ook in tekst. Met onze verificatie beoordelen we of wat we gezien hebben, klopt. Met ons advies willen we bedrijven ook helpen duurzamer te produceren. We bekijken welke volgende stap zij kunnen zetten en daarover adviseren we.
http://www.kpmg.nl

Ynzo van Zanten – oprichter Green Inc. en introduceerde innocent drinks in Nederland
Ynzo van Zanten coacht partijen bij duurzame verbetering van bedrijfsprocessen en interne verankering van duurzaam ondernemerschap. Zijn onderneming Green Inc. adviseert en motiveert organisaties op het gebied van strategie, communicatie en verantwoordelijk ondernemen. Het motto daarbij: Je hoeft niet perfect te zijn om iets goed(s) te doen
http://www.greeninc.nl

Yoeri van Alteren – oprichter Club van 30
De Club van 30 is een projectbureau nieuwe stijl dat (operationele) bedrijfsprocessen verduurzaamt. De Club van 30 heeft hiervoor een breed netwerk van koplopers op het gebied van duurzaamheid, uit verschillende sectoren en met uiteenlopende expertise. Hun aanpak is gericht is op uitvoering en daadkracht, met het leveren van concrete resultaten als uitgangspunt.
http://www.clubvan30.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s